Adaptogens: Η νέα διατροφική τάση για ευεξία και πως προσαρμόστηκε στον σύγχρονο τρόπο ζωής.
  • μέγεθος γραμματοσειράς +

21 Απριλίου 2018
(0 ψήφοι)
Συντάχθηκε από τον/την  Sandy K.G.

Από την Κινεζική ιατρική και την Ayurveda, στο ντουλάπι του σπιτιού μας! Τα adaptogens, δηλαδή προσαρμογόνα βότανα, έγιναν ευρέως γνωστά μέσω των γκουρού ευεξίας με ιδιαίτερη εμπορική ανοδική πορεία, ενώ συγχρόνως έχουν μπει κάτω από το μικροσκόπιο της επιστήμης.

Τα προσαρμογόνα φυτά (adaptogens) χρησιμοποιούνται στην βοτανοθεραπεία. Η έννοια «προσαρμογόνα» δημιουργήθηκε το 1947 από τον Ρώσο επιστήμονα N.V. Lazarev, για να περιγράψει την δράση της ουσίας που μπορεί να αυξήσει την αντίσταση του οργανισμού στο στρες. Τα προσαρμογόνα φυτά, πρέπει να μην είναι τοξικά και πιστεύεται ότι επηρεάζουν την φυσιολογία του οργανισμού.

 

 

Υπάρχει μεγάλη ποικιλία προσαρμογόνων φυτών απ’ όλες τις γωνιές του πλανήτη. Είναι ασφαλή και έρευνες έχουν δείξει ότι έχουν μια εξισορροπητική δράση στην τριάδα υποθάλαμο-υπόφυση-ενδοκρινικό άξονα. Ακούγεται τρομακτικό; Και όμως οι τρεις άξονες εγκέφαλος-επινεφρίδια, εγκέφαλος-θυροειδής και εγκέφαλος-γονιδιακός άξονας, χρειάζονται την τέλεια αρμονία για να έχουμε υγιή διάθεση, καλό μεταβολισμό, ενέργεια, ισχυρό ανοσοποιητικό και ... διάθεση για σεξ.

Τα προσαρμογόνα φυτά είναι μια μοναδική κατηγορία θεραπευτικών φυτών και βοηθούν στην ισορροπία, την αποκατάσταση και την προστασία του σώματος.

Αν πίνετε πράσινο τσάι για τις αντιοξειδωτικές του ιδιότητες, βαλεριάνα για το άγχος και την ανακούφιση των κουρασμένων μυών ή βάζετε ρίγανη στο φαγητό σας, τότε ναι βιώνετε τα οφέλη των θεραπευτικών φυτών γνωστά ως βότανα.

 

 

Οι περισσότεροι άνθρωποι στρέφονται σε φυτικά σκευάσματα για να βοηθήσουν στην ανακούφιση των συμπτωμάτων διάφορων ασθενειών, από το κοινό κρυολόγημα μέχρι σοβαρότερες ασθένειες. Η επιστήμη κάνει το ίδιο, στρέφοντας τις έρευνες πάνω στο φυτικό βασίλειο.

Τα προσαρμογόνα φυτά έχουν ισχυρές αντιοξειδωτικές ιδιότητες. Σε αντίθεση με τα φυτοθρεπτικά συσταστικά και τις βιταμίνες, η συγκεκριμένη κατηγορία φυτών έχει ένα μοναδικό τρόπο να προστατεύει τα μιτοχόνδρια από βλάβες που προκαλεί το άγχος και το στρες, γιατί διεγείρουν το κύτταρο για να παράγει πρωτεϊνες που αντιστέκονται στο στρες και ενισχύουν την μακροζωία.

Ακόμη, έρευνες έχουν δείξει ότι ενισχύουν το ανοσοποιητικό και προστατεύουν το νευρικό σύστημα. Οι περισσότεροι βοτανολόγοι και επιστήμονες αναγνωρίζουν πάνω από 10 προσαρμογόνα φυτά.

 

Τα πιο συνηθισμένα από αυτά είναι:

  • Η ρίζα Ashwaganda ή ινδικό τζίνσενγκ

Ρυθμίζει την κορτιζόλη, την ορμόνη του στρες.

Ενισχύει το ανοσοποιητικό μετά από το κοινό κρυολόγημα.

  • Το φυτό Rhodiola

Μειώνει το στρες και ενισχύει την αδρεναλίνη.

  • Το βότανο Jiaogulan

Γνωστό για την αντιγηραντική του δράση.

  • Η γλυκόριζα

Βοηθάει στην θεραπεία του συνδρόμου ευερέθιστου εντέρου καθώς είναι καταπραϋντικό και αντιφλεγμονώδες.

Μειώνει το στρες.

  • Το μανιτάρι Reishi

Βοηθάει στη μείωση επιπέδων σακχάρου στο αίμα, μέσω της ρύθμισης προς τα κάτω της άλφα-γλυκοσιδάσης.

  • Το τζίνσενγκ (Panax ginseng) 

Ενισχύει την ενέργεια.

  • Ο "άγιος" βασιλικός (Holy Basil)

Αυξάνει την γνωστική λειτουργία και ενισχύει την μνήμη.

Μειώνει το πρήξιμο της κοιλιάς.

  • Το μανιτάρι chaga

Έχει αντιϊκές ιδιότητες.

Ενισχύει την τρίχα, το δέρμα και τα νύχια.

  • Η ρίζα του φυτού μάκα

Ενισχύει την ενέργεια και το ανοσοποιητικό, γιατί περιέχει βιταμίνη C.

  • Η ρίζα του φυτού Astragalus

Ισχυρή αντιική και αντιμικροβιακή δράση.

  • Το μανιτάρι Cordycep

Συμβάλλει στην αύξηση της ενέργειας και αντοχής.

Αντιγηραντική δράση.

 

 

Πως να τα εντάξετε στην διατροφή σας.

 

Θα πρέπει καταρχήν πάντα να συζητάτε με τον γιατρό ή/και τον ομοιοπαθητικό σας, πριν εντάξετε στη διατροφή σας οποιοδήποτε συμπλήρωμα, βότανο ή φάρμακο που δεν συνηθίζετε να λαμβάνετε.

Αυτό ισχύει και για τα προσαρμογόνα φυτά, ειδικά εάν έχετε κάποια πάθηση και λαμβάνετε φαρμακευτική αγωγή.

Τα περισσότερα από τα προσαρμογόνα φυτά μπορούν να χρησιμοποιηθουν ως απλά βότανα. Μερικά ακυρώνουν το ένα την δράση του άλλου και κάποια μπορούν να συνδυαστούν μεταξύ τους. Θα πρέπει να προσέχετε την δοσολογία, να ξεκινάτε με μικρή ποσότητα στην αρχή και με ένα είδος, το οποίο καλό θα είναι να το εναλλάσετε κάθε δύο μήνες.

 

 

Ακόμη και αν κάποια από αυτά τα φυτά θεωρούνται σε κάποιους λαούς ασφαλή κατά την εγκυμοσύνη ή τον θηλασμό, καλό θα είναι να μην τα λαμβάνετε κατά την περίοδο αυτή, όπως και τα περισσότερα βότανα άλλωστε.

Να αγοράζετε μόνο υψηλής ποιότητας και βιολογικής καλλιέργειας, από αξιόπιστα καταστήματα. Σχεδόν όλα τα προσαρμογόνα κυκλοφορούν σε μορφή σκόνης ενώ θα βρείτε και αρκετά σκευάσματα σε μορφή χαπιών με συγκεκριμένη δοσολογία.

  • Χρησιμοποιήστε από 1-2 προσαρμογόνα τη φορά. Ποτέ πάνω από 3.
  • Μπορείτε να τα χρησιμοποιείτε σε διάφορες συνταγές όπως σε smoothies, μπάρες δημητριακών, brownies, pancakes, στο γάλα με τα δημητριακά, σε γιαούρτι, στον καφέ ή στο τσάι.
  • Ξεκινήστε με ¼ κ.γ ή και λιγότερο για αρχή. Η προτεινόμενη δοσολογία για τα περισσότερα προσαρμογόνα είναι ½ -1 κ.γ την ημέρα.
  • Δοκιμάστε και διαλέξτε αυτό που σας ταιριάζει καλύτερα. Αρκετοί γκουρού ευεξίας και ειδικοί ολιστικής διατροφής, προτείνουν να καταγράφετε κάθε μέρα οποιοδήποτε σύμπτωμα ή κάτι που μπορεί να επηρεάσει το σώμα σας για κάθε νέο τρόφιμο που εντάσσετε στην διατροφή σας όπως πχ πρήξιμο στην κοιλιά, ενόχληση στο στομάχι, αυπνία, νευρικότητα, ναυτία κλπ.

 

 

Πηγές:

www.mindbodygreen.com

www.ncbi.nlm.nih.gov

www.sciencedirect.com

www.betternutrition.com

www.natureathleteclinic.com

 

(Το fEATness δεν υποστηρίζει την αυτοθεραπεία. Όπως με κάθε συμπλήρωμα διατροφής, συμβουλευτείτε πάντα το γιατρό σας πριν αλλάξετε τη διατροφή σας).

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΕΜΑΣ

Είμαστε μια μικρή ομάδα φίλων, συναδέλφων, ανθρώπων που μας αρέσει να μαθαίνουμε, να δημιουργούμε, να δραπετεύουμε από την καθημερινότητα, τον κατακλυσμό πληροφοριών και το στενό πλαίσιο της ζωής μας πραγματικά ή έστω και φαντασιακά.

logo

SOCIAL

Top